Az EQ, vagyis az érzelmi intelligencia az elmúlt években egyre fontosabb szerepet töltött be a vállalati környezetben is. A koronavírus megjelenésével és a home office bevezetésével pedig szerepe hatványozódott, hiszen ez a sikeres együttműködés alapja.
Márciusban fenekestül felfordult az életünk és ez nem csak a munkavállalókat, de a munkáltatókat is rengeteg nehézséggel és megválaszolatlan kérdéssel állította szembe. Ezekben a hetekben mindkét fél részéről elengedhetetlen, hogy megfelelő érzelmi intelligenciával viszonyuljanak egymáshoz.
Miért fontos az EQ?
Egy vállalat számára a dolgozók jó érzelmi intelligenciája a siker kulcsát jelentheti, hiszen egy megfelelő EQ-val bíró munkavállaló képes megérteni másokat, ki tudja fejezni saját érzéseit, gondolatait. Ez pedig elősegíti a gördülékeny kommunikációt, a munkavállaló könnyen teremt kapcsolatot az ügyfelekkel és a kollégákkal egyaránt, így a kitűzött célokat is sokkal egyszerűbben és hatékonyabban éri el.
Ha a cégvezetők oldaláról közelítjük meg a kérdést, akkor egy jó EQ-val rendelkező főnök könnyen szót ért a beosztottakkal (felismeri ki milyen megközelítést igényel), kommunikációja tiszta és egyenes, ezáltal rengeteg félreértés kerülhető el, kellően empatikus, így a beosztottakban képes kialakítani a lojalitást.
Az EQ és a koronavírus: miért lesz még fontosabb?
Járványügyi vészhelyzetben a fenti képességek jelentős versenyelőnyhöz juttathatják az ilyen csapattagokkal rendelkező vállalatokat, hiszen vezetői szemszögből nézve ilyenkor kiemelten fontos, hogy a tiszta és egyenes kommunikáció által csökkentsék a beosztottakban a bizonytalanság érzését, tudják őket motiválni, de képesek legyenek kellő empátiával meghallgatni is őket.
Ezeknek köszönhetően a munkavállaló megnyugszik, ki tud alakítani egy biztos rövid távú jövőképet és ha nem kell azon aggódnia mi vár rá holnap, akkor sokkal hatékonyabbá is válik. Ezekben a napokban amikor a személyes kontaktusok száma a minimálisra csökkent, a munkáltató és az alkalmazott akár hetek óta nem találkoztak, a támogatásra és az elismerés kifejezésére is nagyobb hangsúlyt kell fektetni, hiszen ez még inkább motiválja a kollégákat. Egy-egy videóhívás alkalmával amikor a mimika, a gesztusok, a hanglejtés kevésbé tud érvényesülni még fontosabb, hogy kifejezzük tetszésünket egy-egy elvégzett feladattal kapcsolatban.
A home office ideje alatt fontos, hogy a dolgozók egymással és az ügyfelekkel is kellően empatikusak legyenek, hiszen így lehet sikeres akár egy telefon, akár egy videóhívás. Például, ha tudjuk, hogy valakivel gyerek vagy gyerekek is otthon vannak a karantén alatt, kérdezzük meg tőle előre, mikor tanulnak, mikor van az alvás idő stb., hogy tudjuk, mikor alkalmas a partnernek a hívás. De adódhat úgy is, hogy valaki teljesen egyedül van otthon ebben a helyzetben, ilyenkor egy-egy call végén maradjunk még vonalban és beszélgessünk egy kicsit munkán kívüli dolgokról is.
Ha ügyfelünk is nehézségeken megy keresztül, akár anyagi tekintetben is, legyünk nyitottak alternatív megoldások keresésére a munka folytatása érdekében, biztos, hogy meg fogja hálálni, ha túl lesz a válságon.