A fenntartható divat fogalma az 1980-as években került be a köztudatba, amikor a felgyorsuló fogyasztás következtében több vállalatról és ruhamárkáról kiderült, hogy a profit érdekében etikátlan módszerekkel állítja elő a termékeit. Az erre válaszként megszülető “mozgalom” azóta is él, sőt, reneszánszát éli, a Google keresőmotorja a kifejezésre rákeresve több mint félmillió találatot dob fel magyar nyelven.
Hogyan alakulhat át ruhatárunk, és miképpen lehet az fenntartható?
Egy ilyen, személyes gardrób kialakítása környezettudatos választásokból áll, amely figyelembe veszi a választott ruha anyagát, élettartamát, és kiterjed a darab levetése utáni tárolásra is. Egy olyan folyamat, aminek követésével személyes ökológiai lábnyomunk mértékét is csökkenthetjük.
A vásárlás folyamán több dologra is figyelni kell, a fast fashion márkák kirakatába kerülő újrahasznosított logóval, és zöld márkajelzéssel ellátott termékek csalogatóak, de a greenwashing népszerű marketingfogását kerüljük el, ilyen módon egy újabb rövid élettartamú, és hatalmas vízmennyiséggel előállított terméket hagyhatunk a polcon. Tudatos ruhatárunk kezdődarabjai lehetnek ugyanakkor az évekig hordott, és megbecsült fast fashion termékek is, ezzel máris környezetbarátabbá válunk: a kifordított ruha címkéjén ellenőrizhetjük az előállítás körülményeit is.
Minőséget és tartós darabokat már pre-loved ruhák között is találhatunk: a más által megunt, de tökéletes állapotban lévő darabok megmentésével nem csak pénztárcánknak, de a bolygónak is jót teszünk. A social médián is terjedő használtruha trend a re-commerce mozgalom felvirágzásával és a garázsvásárok gombaszerű szaporodásával is mérhető, több, kifejezetten erre a trendre és folyamatra specializált applikáció is egyre népszerűbb: a Vinted, vagy a Gardróbom felületén játszi könnyedséggel adhatunk-vehetünk fenntartható ruhákat.
A felmérések szerint többen vásárolnak kritikus látásmóddal az utóbbi években: a fogyasztók kevesebbet vásárolnak, ugyanakkor magasabb minőségű, etikusan előállított termékeket keresnek. A globális gazdasági helyzet és a logisztikai lánc problémái miatt a vásárlói fókusz a helyileg előállított, hazai termékek felé tolódik el, az emberek 80%-a inkább fizet magasabb árat a belföldi, jó minőségű darabokért. A jól megválasztott tervezői darabok ellenállnak a divatipar állandóan változó trendjeinek, és gardróbunk biztos elemeivé válnak.
A tendencia növekedésével a hazai, kisebb ruhamárkák is magabiztos növekedésnek indulnak: az etikus ruhákat megálmodó, magyar varrodában készülő PLIÉ is biztosan áll a hazai divattérképen. Ügyfelünk a vásárlói visszajelzések alapján is jól teljesít: hosszúéletű, könnyen kombinálható és minden élethelyzetben hordható termékeik új otthonukba “szeretem darabok”-ként kerülnek be.
A fenntarthatóság térnyerése megkérdőjelezhetetlen a divat területén, a fogyasztói magatartás és a trendek átalakulása egy – paradox módon – gyorsuló lelassulást eredményez, a zöld gondolkodás egyre több márka kommunikációjának a zászlóshajójává válik. Az öltözködés irányvonala 2023-ban erőteljesen átalakul: a trendeket a megfontolt vásárlói viselkedés alakítja. Amit mi nem bánunk, hiszen a zöld mindenkinek jól áll.
Come &
have a coffee
with us!
If you enter your details, one of our PR specialists will contact you as soon as possible!
- hello@pragent.hu
- 1095 Budapest, Ipar Utca 2/A. C. Épület 1. Emelet 4.