Minden évben legalább egyszer felmerül a kérdés, hova tart a szakmád, hogy látod a jövőt? Mit tesz ilyenkor az interjúalany? Természetesen fogja a kezében lévő telefont és az internet segítségével keresőszavak alapján belenéz a holisztikus üveggömbbe és a találatok alapján a kulcsszavak gyors összevetésével meghatározza van-e új kulcsszó a listán. Nyilván nem ez a mély szakmai hozzáállás, de ez a praktikus.
És így van ez a PR-ben is. Egy digitális világban a hírnevet hozó médiakapcsolatok helyett a külső linképítésre, a weboldalad találati helyére és az említések száma mellett, annak minőségére tevődik át a hangsúly és nem mellesleg a mérhetőség is. De nem állhatunk itt meg.
A digitális jövő, a PR jövője és a visznek-e előre bennünket a digitális fejlesztésekkel kapcsolatos kérdések ma 2021.03.11-én a Svájci Magyar Kamara online, digitális talkshowjában merültek fel, ahol a háziasszony Lipovecz Júlia kérdezett, mint a PR-Agent Communications ügyvezetőjét és az MPRSZ digitális tagozat elnökét.
Ma egy olyan világban élünk, ahol a technológia elsősorban két érzékszervünkkel – a látásunkkal és a hallásunkkal – lép kölcsönhatásba. Nemzetközi kutatók arról számolnak be, hogy a jelenlegi képernyőalapú világunkat nagyon hamar magunk mögött hagyjuk: könnyű, divatos AR szemüveget fogunk viselni. Az Ericcson Reseach trendkutatásai azt is megjósolják, hogy olyan hordható ruhák lesznek, amelyek azonnal lefordíthatják a nyelveket, lehetővé teszik számunkra, hogy szabályozzuk a hangkörnyezetünket, és digitálisan tapasztaljuk meg az illatot, az ízt, a textúrákat és a hőmérsékletet. Olyan fogyasztókat kérdeztek meg, akik már itt vannak közöttünk és az ő igényeik és viselkedésük határozza majd meg a jövő fogyasztói piacát.
Mit jelent ez egy PR szakember számára? Át kell értékelnünk, hogy egy termék, egy szolgáltatás miként lesz definiálható egy technológiai világban. Átfogóan kell megvizsgálnunk a céljainkat, és legfőképpen a célközönségünket és annak szegmenseit. Olyan stratégiai megoldásokat kell javasolnunk, amelyek továbbra is támogatást nyújtanak ügyfeleinknek, amelyek végső soron segítenek elérni ezeket az üzleti célokat, de ehhez nem lesz elég a kreativitásunk és a stratégiai látásmód, ki kell lépni a komfortzónánkból.
Nézzünk egy gyakorlati példát, mi történik a célkitűzésekkel? Átalakulnak, új hangsúlyok és prioritások kerülnek előre, mint a láthatóság növelése, a minőségi linkek, az üzleti leadek és persze jöhetnek a hagyományos módon meghatározható célok, mint az ismertség és hitelesség növelése, vagy a ma népszerű célközönség részvételének ösztönzése.
Ide tart a mi szakmánk is: amit ma digitális PR néven próbálunk meghatározni, abban a digitális szónak nem lesz jelentősége, hiszen a PR-nek kizárólag a digitális tér lesz majd a természetes élőhelye. Ma a SEO egy extra szolgáltatás, holnap SEO nélkül nem lesz PR szolgáltatás.
Mi a digitális törekvések hajtóereje? Felhasználóként ösztönösen kapcsolódunk rá naponta azokra az újdonságokra a telefonunkon, amit végig sem gondolunk, de tetszik, új, és kíváncsiak is vagyunk. Lehet saját avatárod, lehet saját emojid, hashteged.
Szép csendben elmosódnak a határai a valós és virtuális világnak, melyben elmosódnak a határok a digitális marketing, social media, SEO, digital PR között is és egy rövid evolúciós folyamat eredménye az lesz, hogy a PR megkerülhetetlen lesz egy jó üzleti stratégiában.
Folytatjuk: digitális PR stratégiák