Digitális szakértőként, belebotlottam egy fontos, de annál aktuálisabb kérdésbe, amit úgy hívnak a média digitalizációja. Sokan kérdezik tőlem mit takar ez a terület, és mi a különbség e között és a digitális média között.
Ahogy én látom teljesen más indíttatásból jött létre az egyik és a másik is, de ennek ellenére igen sok közös van bennük. Ez a közös metszet a célban mutatkozik meg, mivel, hogy aktuális problémára keresnek és adnak megoldást, valamint hatást kívánnak gyakorolni mind társadalmi, mind kulturális szinten. Emellett interaktív, lebilincselő és reprodukálható tartalmat közölnek, melyben a legfőbb szándék egy üzenet eljuttatása, egy érzés vagy cselekedet kiváltása a befogadó félben érthető, akár személyes történet elmesélése, bemutatása alapján vagy annak köntösében.
A digitális média és média digitalizáció háttere
Mielőtt szakmai alapokra térek ki, nézzük meg mi az egyik, mi a másik szakterület háttere. A médiaipart sok digitális hullám alakította, formálta az idők során, főleg mivel egyre szélesebb közönséget kellett elérnie, egyre megnyerőbb tartalmakkal. Ebben a harcban senki sem számolt a mérhetetlen fogyasztói igénnyel, ami iszonyat étvággyal kereste az információt, a tartalmat, az igazságot és a tudás megosztását megkerülve ezzel a média platformjait Mindezzel arra késztette a fejlesztőket, hogy létrehozzanak új csatornákat, új szolgáltatásokat. Ennek okán jelent meg a szociális, a közösségi média, a video közvetítések, mobil alkalmazások korszaka, ahol a riporterek mellett megjelennek a digitális média, PR kommunikációs és egyéb online szakértők, ahol pusztán az a cél, hogy megfelelő és testreszabott tartalmat alkossanak, megfelelő fogyasztói élménnyel és kontextussal párosítva.
Ahogy látszik az egyik célja a kiterjedt, minél szélesebb körű hatás keltés, míg a másik, a digitális média célja, a célzott hatás elérése, mérése és elemzése. De, ami igazán fontos ezen a fejlődési úton az az, hogy a technológia és az infrastruktúra azonos alapokra helyeződött, mondhatjuk úgy, eggyé vált. Úgynevezett multimédiás platformok épültek ki, ahol több platformon együttesen és tömegesen zajlik a kommunikáció pont azért, hogy minden igénynek eleget tudjanak tenni az azt biztosító média szolgáltatók. (Média vagy telekommunikációs szolgáltatók)
Min múlik a digitális verseny?
Talán ez a legfontosabb iparági motívum és momentum a digitalizációban, hogy lényegében véve nincs is határ a média és az azt közvetítő technológia között, amiben fejleszteni lehet az kizárólag a tartalom előállításának, feldolgozásának, fejlesztésének, csomagolásának és eladásának a módszerei, eszközei és technikái, valamint a tartalmak validációja és verifikációja. Így ma a digitális verseny mindenképp a szakértőkön múlik, hogy tudják a technológiát a középpontba helyezni, méghozzá annak érdekében, hogy különleges, egyedi, testreszabott, jól tördelt és igazolható tartalmak kerüljenek a terítékre teljesen mindegy, hogy az cikk, hír vagy post formájában érkezik el az olvasóhoz, erre jó példa facebook hír és hirdetés folyamok tömeges elterjedése és használata.
Hazánkban a fentiek mellett pedig a fogyasztói elkötelezettség megszerzése is nagy kihívásokkal néz szembe. Míg a New York Times tömeges előfizetőkkel rendelkezik, mind papír mind digitális sajtó oldalon, hazánkban egyik média szolgáltató sem tudta tartósan elérni, hogy kiterjedt előfizetői és fogyasztói tábort építsen ki maga köré. Ezen a területen a hazai szakértőknek van mit fejleszteni és hozzátenni, amit a pandémia szerencsére felgyorsíthat.