Weekly PR(A): Horgászdamillal a modern problémák ellen; a japán megoldás

Weekly PR(A): Horgászdamillal a modern problémák ellen; a japán megoldás

Nem kell beszélnünk japánul, hogy megértsük, miről is szól ez a rövid reklám, hiszen szinte mindenkit érint ugyanez a probléma; reggelente nehéz felkelni, ötpercenként szól az ébresztő, és egyre csak nyomogatjuk a szundi gombot. Az egész világon szinte minden fiatal átérzi ezt; legyen szó gimnazistákról, vagy egyetemistákról, esetleg fiatal munkakezdőkről, mint ahogy arról a videóban is szó esik. 

Japán az ősi hagyományok országa. Vallásaik, a shinto és a buddhizmus évezredek óta nem változott, templomaikat folyamatosan ápolják, szertartásaik a nyugat hatására is minimális mértékben változtak csak. A modern világban a modern munkák megjelenésével azonban egyre kevesebb fiatal vállalkozik a hagyományápolásra; az idősek pedig egyre jobban elidegenednek a modern technológiától. Ez a probléma világszintű, és bizony nem ma kezdődött. Egy 1907-ben megjelent cikk szerint: 

“Családi összejövetelekkor a tűz körül, mindenki a kedvenc magazinjába fúrja a fejét. Úgy tűnik ez a természetes végkifejlete annak, hogy az iskolákból száműzték a beszélgetést.”  

Vagy gondolhatunk erre az igencsak modern problémát ecsetelő idézetre a The Sunday Magazineból: 

“A levélírás művészete kihalóban van. […] Manapság már úgy gondoljuk, túl elfoglaltak vagyunk az ilyesfajta régimódi levelezéshez. Csupán rövid, nagy számban küldött üzenetekkel lövöldözünk, ahelyett, hogy leülnénk egy jó beszélgetésre egy igazi darab papír felett. 

Mintha csak ma publikálták volna, igaz? Valójában ez a cikk 1871-ben került nyomtatásba… 

Egy szó mint száz, a fiatalok és az idősek között mindig is hatalmas volt a szakadék, és ez nem csak családok, de cégek és egész iparágak számára is nagy problémát jelent. Ahogy egyre több modern munka jelenik meg, úgy hanyatlik a tradicionális munkaerő. 

Itt jön a képbe a Fisherman Call. Egy applikáció, amit pont ennek a problémának a kiküszöbölésére fejlesztettek Japán Sanriku régiójában, 2017-ben. Lényege, hogy a reggel nehezen ébredő, első munkahelyükre készülő fiatalokat a már a hajnali órák óta dolgozó halászok egy vidám, informatív telefonhívással ébresszék. Egy jókedvű beszélgetés keretében megbeszélhetik az aznapi kapást, kérdéseket tehetnek fel a halászat rejtelmeiről, ezzel erősítve a kapcsolatot az idősebb és a fiatalabb generáció között. A halászok nem próbálják meg erőszakosan rávenni a félig még alvó fiatalokat, hogy halászok legyenek; viszont remélik, hogy a gimnáziumból és az egyetemekről érkezők így kedvet kapnak szerepet vállalni Japán ősi halásziparában. 

Az applikáció tökéletes példája annak, hogyan lehet a modern technológia segítségével közelebb hozni az egyre távolodó generációkat. Sokkal jobban megértenénk egymást, ha az idősebbek felé is megnyitnánk a modern kommunikáció lehetőségeinek tárházát; ne higgyék nagyszüleink, hogy ők már túl öregek ehhez. Ne gondolják unokáink, hogy ők olyan modern gondokkal küzdenek, amiket a szüleik soha nem fognak megérteni. Mindkét félnek nyitnia kell egymás felé ebben, és egy ilyen kezdeményezés, mint a Fisherman Callmegoldás lehet erre.  

Milyen más eszközökkel lehetne szorosabbra húzni a generációk közötti köteléket? Lehetne hasonló célra használni az olyan online társasjátékokat, mint a JackBox? Hogyan tudjuk hagyományápolásra ösztönözni a fiatalokat, miközben eloszlatjuk az idősebbekben a modern technológiával kapcsolatos félelmet? 

 Egy biztos, nem szabad csupán a technológiára bízni a munkát. Nem hiányozhat belőle az emberi faktor, és mindkét fél számára értéket kell teremtenünk. Legyen ez akár egy jó reggeli telefonbeszélgetés az idősebbek számára, mely segítségként szolgál az ébredő fiataloknak. 

Vélemény, hozzászólás?