Adatvédelem vs. marketing a 21. században: ki a végső győztes?

Adatvédelem vs. marketing a 21. században: ki a végső győztes?

Mit jelent valójában az adatvédelem?

Amikor adatvédelemről beszélünk, sokakban tévesen az a kép él, hogy vagyunk mi, mint természetes személyek, és vannak olyan adataink, melyeket hozzánk kötnek, továbbadnak. Legrosszabb esetben attól tartunk, hogy nyilvánosságra hozzák őket és attól a perctől kezdve, hogy mi ehhez hozzájárulunk, mindennel kapcsolatba hozhatóak vagyunk. A mai világban pedig számos visszaélési lehetőségről hallunk, így nem csoda, hogy egyáltalán nem szeretjük megadni az adatainkat. Joggal vannak olyan félelmeink, hogy felhasználják azokat üzleti célokra, a hozzájárulásunktól függetlenül. Az igazság azonban ennél sokkal árnyaltabb és nem is annyira összeesküvés-elméletszerű, mint ahogyan azt elsőre gondolnánk. Az adatvédelem intézménye ugyanis a személyes adatok gyűjtésével és feldolgozásával foglalkozik, és elsősorban magukon az adatokon van a hangsúly, nem pedig a személyeken.

Az Apple ismét internettörténelmet ír 

Az iOS legutóbbi, 14.5-ös verziószámú rendszerfrissítéssel az Apple alaposan felrúgta az adatgyűjtési normákat. A rendszer legújabb változatával egyetemben megérkezett az AppTransparencyTracking (ATT), melynek célja, hogy a felhasználók applikáción kívüli tevékenységei ne legyen követhetők. A frissítés élesedése és az alkalmazások újbóli elindítása után a készülék egy pop-up (előugró) ablakban teszi fel a kérdést az iOS rendszert futtató készülékek tulajdonosainak: hozzájárulnak-e ahhoz, hogy a jelenleg futó alkalmazás az onnan megnyitott weblapokon vagy webshopokban követhesse őketEgy jó precedens erre a Facebook esete, ahol viszonylag nagy számban szerepelnek kifelé mutató linkek, így tehát a platformóriás esetében a követést megtagadó felhasználóknak „csupán” a Facebookon belüli tevékenységükről lehet következtetéseket levonni és arra remarketinget alkalmazni. A Facebook ugyanis a frissítés óta többé már nem látja, hogy az iOS 14.5-öt futtató felhasználói közül hányan néztek meg, például egy cipőt egy webshopbanvagy akár, hogy ki milyen témájú weboldalakat nézeget. Az így bekövetkező adatkiesés miatt pedig sokkal nehezebb is személyre szabott hirdetéseket mutatni, és ebből további konverziókat és konzekvenciákat levonni.
 

Apple kontra Facebook 

Erre próbál most a Facebook egy kiskaput bevezettetni a weboldalak, webshopok tulajdonosaival. Ez pedig a Facebook Képpont (angolul Pixel). Képpont egy olyan, weboldalakba beépíthető kód, mellyel a Facebook tovább tudja követni a felhasználókat és azok tevékenységét, akkor is, ha már nem a Facebook felületén járnak. Maga a metódus egyébként nem újkeletű, hiszen a Facebook Képpont 2015 óta működik, de a Google is kínál ilyen megoldásokat már 2013 óta. Facebook Képpont két részből áll: egy alapkódból (base code) és egy eseménykódból (event code). Az alapkód képes megmondani, hogy ki mit tekintett meg egy weboldalon, míg az eseménykód már egész konkrét adatokat is képes visszaadni: ki az, aki regisztrált, feliratkozott a hírlevélre, vásárolt vagy elhagyta a kosarat.

Miért szükséges mégis egy extra weboldal elem? 

Ez azonban sajnos csak félmegoldás az így kieső adatokra, hiszen az a diagnosztika, amit a Facebook alapjáraton magától vizsgált, most a weboldal- és webshoptulajdonosoktól függ. Ha ők nem építik be a Képpontot az oldalukba, a Facebook horizontja is ködösebb. Ezért Képpont még mindig a legjobb megoldás arra, hogy minél árnyaltabb és optimalizáltabb képet kapjunk a követőink Facebookon kívüli tevekénységről. Egy biztos: akár beépítjük a Facebook Képpontot, a közösségi oldal statisztikai modellezést alkalmaz a pontosabb eredmény érdekében. A legalaposabbak mégis akkor vagyunk, ha a Képpontot implementáljuk.

Mit tartogat a jövő és ki lesz a nyertes?

Jelen pillanatban talán nehéz lenne abszolút győztest hirdetni az adatvédelem és a marketing között, mindazonáltal az adatvédelem most szerzett egy kis előnyt. Hogy mi lesz ezután? Folyamatos változás, amihez mindig igazodnunk kell. Az ipar mindig is aktualizálódni, igazodni fog az igényekhez és a megoldásokhoz. Mi pedig megfigyelünk, és időben adaptálunk. A nyertes pedig az lesz, aki időben ismeri fel, ha változtatásra van szükség.  

 

Elakadtál a Facebook adatvédelmi vagy Facebook Képpont beépítésében?

Keress minket, segítünk! 
hello@pragent.hu