A koronavírus hónapok óta minden létező platformot ural. Számos új kifejezés és végtelenségig ismételt hashtag jött létre az elmúlt időszakban, hiszen ez az egy téma foglalkoztatja a médiát, beleértve a közösségi oldalakat is. Szókapcsolatok, angol kifejezések, eddig ismeretlen szakszavak: megnéztem mik a legnépszerűbb szavak most a digitális világban.
Account managerként mindenre nyitni kell, mindenhez érteni kell. Az én kedvenc szakterületem a social media. Évek óta figyelem a trendeket, újításokat, marketinglehetőségeket, fontos, hogy képben legyek. A számos közösségi oldal közül, nem csak életkori sajátosságból kifolyólag, az Instagram a vesszőparipám. Kommunikációs szempontból végtelenül kreatívnak tartom, éppen ezért mindig nagyon örülök, ha ehhez a platformhoz köthető egy-egy nagyobb szabású projekt.
Aki jobban képben van az Instagramon fellelhető marketingtevékenységeket illetően, az tudja, hogy egy felhasználó vagy márka számára mennyire fontos a hashtag-stratégia. Az a kis egyedi kifejezés, amely elé ezt a mostanság rendkívül népszerű jelet biggyesztjük: #, ezt itt.
A koronavírus pedig felrobbantotta a hashtag-kommunikációt, szinte minden héten kijönnek olyan kifejezések, amelyek aztán szélsebesen elterjednek a social mediában. Az Instagram felhasználók legnagyobb része pedig hashtagel. Én pedig úgy döntöttem, párhuzamba állítom a hashtag-kampányt és az új kifejezéseket, hogy megalkothassam a Covid-szótárt, és szemügyre vehessem, miket is használunk leginkább, ha a képernyőidőnket növeljük a közösségi médiában.
Az alap „koronavírus-kifejezések”
Lássuk, mik azok a kifejezések, amelyektől most hangos az internet. Ezek a szavak senkinek sem fognak újat mutatni, hiszen 2 hónapja éjjelünk és nappalunk belőlük áll:
- A görbe ellaposítása
- COVID-19
- Immunhiányos
- Járvány
- Járványtan
- Karantén
- Kézmosás
- Kontaktkutatás
- Koronavírus
- Közösségben terjedő
- Lezárások
- Nyájimmunitás
- Önkéntes karantén
- Pandémia
- Társbetegségek
- Vírushordozó
Sosem gondoltuk volna, hogy 2020-ban ezek a szavak fogják képezni az aktív szókincsünk egy részét. Érthető módon tehát mindenki próbálja tartani a lelket a családjában, barátaiban, és legfőképp önmagában. Erre reflektálnak sorra a kisebb nagyobb márkák, felhasználók és influencerek is.
Vadiúj hashtagek, mindennapossá vált kifejezések
Itt kapcsolódik be erősen az Instagram is a koronavírus okozta kommunikációs változásokba. Rengeteg új kifejezés jött létre, értékelődött fel, amelyek mellé már konkrét számokat is társíthatunk. Angolul és magyarul egyaránt használt hashtagek:
- #stayhome – 28 800 000 bejegyzés
- #socialdistancing – 7 300 000 bejegyzés
- #quarantinelife – 6 300 000 bejegyzés
- #covid – 5 400 000 bejegyzés
- #homeworkout – 3 900 000 bejegyzés
- #homeoffice – 3 300 000 bejegyzés
- #quarantinecooking – 316 000 bejegyzés
- #koronavirus – 225 000 bejegyzés
- #maradjotthon – 158 000 bejegyzés
- #quaranteam – 83 900 bejegyzés
- #karantén – 28 300 bejegyzés
- #karanténkonyha – 7800 bejegyzés
- #karantréning – 363 bejegyzés
- #koronapló – 134 bejegyzés
A felsorolásban elsősorban azokat az eddig teljesen új, felkapott, vagy összekapcsolt kifejezéseket tettem bele, amelyek az új helyzetre reflektálnak. Az online eltöltött órák száma ugyanis döbbenetesen nő, és ez tetten érhető a közösségi oldalakon is: egyre többen próbálják itt kiélni magukat.
Míg pedig a hashtagek és a bezárt órák száma növekszik, úgy változik meg a világunk, és digitalizálódnak a mindennapjaink. Hogy hogyan alakítja át mindez a közösségi médiát, arra is választ kapunk majd pár hónap múlva.