A világon a kis és középvállalkozások (KKV-k) meghatározó többsége a COVID-19 pandémia recesszió kapcsán erősen érintetté vált, hiszen eddig nem látott kihívásokkal, változásokkal és körülményekkel néznek szembe. Legtöbbjük több tízéves munka után kénytelen rádöbbeni, hogy ügyfeleit vagy elveszíti, vagy máshogy kell elérnie, kezelni, megtartania őket az új érintkezés mentes üzleti világban. Ebben a helyzetben a cégvezetők túlnyomó többsége tanácstalan, azaz nem tudja, hogyan induljon el, hiszen piaci jelenlétét, fogyasztói elkötelezettségét és bizalmát formális kapcsolatok alapján építette, hagyományos eszközökkel szolgálta ki és támogatta.
De mielőtt kifejteném, hogyan érdemes priorizáltan elindulni, értsük meg a vásárlók helyzetét, motivációit ebben a gazdasági helyzetben. A recesszió idején a fogyasztók természetes viselkedése, hogy csökkentik kiadásaikat, megfontoltan költenek és körültekintően választanak a lehető legkisebb kockázat mellett. Amint a vásárlói viselkedés megváltozik, azaz az eladások csökkenni kezdenek, a vállalkozások is automatikus válasz reakcióként elkezdik csökkenti a költségeket, az árakat, és elhalasztják mindennemű beruházásaikat, vagy drasztikusabb változtatásokat – akár – elbocsátásokat is eszközölnek. Minden üzleti kutatás, recesszió elemzés azt erősíti meg, hogy az ilyen típusú költségcsökkentés, átalakítás tévedés és sokszor a cégek vesztét okozza. A recesszió idején minden eddiginél fontosabb a hűséges ügyfelek megtalálása, megtartása, mert ezek a vásárlók biztosítják a pénzáramlást és az organikus növekedés tartós forrását. Ha ezek az ügyfelek megvannak, akkor tudunk az értékesítésre fókuszálni és konverziót javítani, fejleszteni.
Ehhez pedig egyik legfontosabb stratégiai eszköz, ami az online márkaépítés, jelenlét és osztályozás meghatározója a digitális PR módszertan és szolgáltatás rendszer. A digitális PR, az, ami képes egyszerre a márka online láthatóságát és érték növelését biztosítani amellett, hogy az ügyfél kommunikációt is átalakítja, mégpedig statikus információk felhasználásával beszélgetésekké formálja a mindennapokat, és a cégek nap mint nap bármikor közvetlenül beszélhetnek, értekezhetnek célcsoportjukkal, hűséges célközönségükkel. A legnagyobb hatás elérése érdekében a digitális PR – olyan internetes és mobilos eszközrendszerre támaszkodik, mint az adat alapú profilalkotás, a keresőmotor-optimalizálás, az okos tartalommarketing, digitális viselkedéskutatás és hálózat fejlesztés, virtuális sajtótájékoztatók, az influencer-ismeretterjesztés és a közösségi vagy szociális média. Ezt mind, azért alkalmazza, mivel kritikus annak nyomon követése, hogy az ügyfelek hogyan értékelik újra a prioritásokat, hogyan használják fel jövedelmüket, váltanak márkát és hogyan definiálják újra az értékeket. Ezt digitális PR szakértők azért teszik, mivel a gyors és rugalmas reagálás alapja a pontos és megfelelő érzelmi identitás ismeret, ugyanis minden márka ehhez igazodva válik egyedivé, különlegessé és megbízhatóvá a piacon.
A recessziók sajátossága még, hogy minden cégnek fel kell készülnie a fogyasztók értékeinek és hozzáállásának hosszú távú változására, ezt csak olyan szakemberek képesek megalkotni, akik kiterjedt befolyásoló marketing tudással, médiatapasztalattal és jó mesemondó képességgel rendelkeznek és ezt a felfogást arra használják, hogy széleskörben, sok csatornán egyszerre biztosítson történetközpontú tartalomalkotást, a blog- és közösségi bejegyzésektől kezdve az e-könyveken át, a céloldalakig, a webes szemináriumokig, vagy virtuális, online sajtóközleményekig (videoközvetítések). Ugyanis a médiumok segítségével megtudhatjuk, hogy mire rezonál a célközönség, így az egész márka abból profitál, ami működik (és kevesebbet, abból, ami nem). Ez azért is fontos mivel az ügyfelek az eddiginél alaposabban és részletesebben megvizsgálják, elemzik, értékelik a vállalkozásokat, mint eddig valaha (főleg társadalmi felelősségvállalás tekintetében).
Szerző: Surányi Andrea