Pszichológia a designban: így hat ránk a színek ereje

Pszichológia a designban: így hat ránk a színek ereje

Nap mint nap rengeteg szín vesz minket körül, és bár észre sem vesszük, tudat alatt hatással vannak ránk. Pszichológusok bebizonyították, hogy ez hasznosítható a sportban az élelmiszeriparban így persze a marketingben is. A színekkel érzelmeket váltanak ki belőlünk, hatással van ránk a termék csomagolása, a logóról persze nem is beszélve. Az érzelmek, melyeket kiváltanak belőlünk pedig a designerek és grafikusok legfontosabb eszközei.

Biztosan neked is megvan a kedvenc színed: az az árnyalat, amelyre felkapod a fejed, bármerre is lépsz. Az a szín, amely az öltözékedet, a tárgyaidat és az otthonodat is jellemzi. Amit előbb leemelsz a polcról, előbb megrendeled online, vagy egyszerűen csak ha meglátod, nem tudsz neki ellenállni. De azt is tudod, hogy melyik szín mit jelent?

Kiegészítő színek: hogyan használjuk őket?

A fekete az eleganciát, értéket és erőt képviseli, sokat használt a fekete-fehér kombináció. Azonban van egy szín, amiről hajlamosak vagyunk megfeledkezni: a szürke, amely egy fontos kiegészítő szín, főleg digitális arculatoknál. Jó példa lehet erre a Facebook, aminek a kiegészítő szürkéjében van egy kis kék árnyalat is, így jobban illeszkedik a kék logóhoz.

Élénk színek használata

A piros az erőt és a szenvedélyt jelképezi, de a digitális térben sokszor figyelemfelhívásra használják. A sárga az örömet, boldogságot és lelkességet képviseli. A zöld nem meglepő, hogy a természetet, nyugalmat és stabilitást jelenti, míg a kék a bizalmat, békét és biztonságot képviseli, ráadásul ez a szín az emberek 60%-nak kedvence is.

Miért lehetnek ezek a színek fontosak üzleti szempontból?

A fogyasztók sokszor személyiségjegyeket kapcsolnak egy-egy márkához, amit nagyban befolyásolhatnak a brand színei is, ugyanis ezek érzéseket váltanak ki belőlünk. Sokszor tudat alatt befolyásolnak minket a különbségtételben és a választásban is. Míg a vásárló oldaláról nem, de a cégek oldaláról nagyon is tudatos folyamat eredménye a szín választása. Ennek segítségével a fogyasztók által a márkáról alkotott képet egy személyesebb emberibb formába öntik. Egy márka személyiségének alapvetően 5 fő dimenziója van: őszinteség, izgalom, kompetencia, kidolgozottság és durvaság, ezeket a kiválasztott szín is nagyban befolyásolhatja.

Van néhány olyan brand, aki annyira eltalálta ezt a színválasztást, hogy a termék gondolatáról is egyből a szín jut az eszünkbe. Ilyen lehet a Milka vagy a Coca-Cola. Fordított esetre pedig tökéletes példa lehet a „Ferrari piros”, ahol már a márkát kapcsoljuk a színhez. A színek kisugárzása sokszor befolyásolhatja az első benyomást a vásárlóra.

Arculattervezés, logótervezés, minden, ami design

A PRA folyamataiban az arculattervezés többlépcsős folyamat. Elsőként  rendkívül fontos az inspiráció. A grafikus szeme olyan színeket, formákat és designelemeket is meglát, amelyek gyakran eszünkbe sem jutnának. A folyamatban így a központi szerepet ő tölti be. 

A brand megismerése a legelső lépcső. Hiszen hogyan tudnánk márkaspecifikus és elégedettséget kiváltó anyagot összerakni enélkül? Így az account manager, a márka ismerője szintén fontos szereppel bír a tervezés során.

A tervezésnél pedig, több szem többet lát alapon, érdemes bevonni egy tanácsadót is, aki segít abban, hogy végeredmény finomítva és minimális módosításokat igényelve jusson el az ügyfélhez.

Tehát arculattervezés, logótervezés esetén csapatmunka folyik. Ötletek, inspirációk, színek és formák röpködnek a megbeszéléseken, amely az apró részletekből szép lassan összeáll egy teljes egységgé.

Nálunk az ügyfél mindig több verzióból választhat: először egy irányt választ ki, majd ezen elindulva alkotjuk meg a végleges elemeket.

Hogyan kapcsolódnak a színek és a vásárlók?

A végére pedig íme néhány érdekesség, amelyek megmutatják, milyenek is vagyunk mi vásárlók!

  1. A férfiak gyakran választanak kék csomagolású terméket, a kék ugyanis tekintélyt parancsoló.
  2. A sárga a nemességet és melegséget is jelképezi, ezért könnyen eladják a sárga házakat.
  3. A zöld szín kapcsán a legérdekesebb tény az lehet, hogy a Canada Dry gyömbérital eladásai növekedni kezdtek, amikor a csomagolását pirosról zöldre cserélte. Ez a szín, ahogy már említettük a természetet és nyugodtságot jelképezi, gyakran zöldségek és rágógumik értékesítésénél használják.
  4. A piros kapcsán a két nem közötti megkülönböztetés lehet érdekes: a nők a meleg árnyalatú sárgás pirosat, míg a férfiak a hideg árnyalatú kékeset preferálják jobban.
  5. A barna színű termékekre ugyanúgy vonatkozik, hogy a férfiak gyakrabban vásárolják, ugyanis ez a szín a természetesség mellett a férfiasságot is jelképezi.
  6. A fehér színt gyakran hozzák összefüggésbe mentes vagy kalóriacsökkentett termékekkel, ugyanis a formalitást, finomságot és a már említett tisztaságot jelképezi.
  7. A fekete a high-tech termékek színe míg az ezüst, arany és a platina a prémium árat és letisztultságot jelenti.

A színek még ezeken felül is sok meglepetést tartogathatnak, ezért összegyűjtöttünk néhány oldalt, ami érdekes lehet a témában:

A következő link segítségével beállíthatod a márkád legfőbb tulajdonságait és a rendszer ennek megfelelően meghatározza a logódhoz legjobban passzoló színt. https://99designs.com/logo-design/psychology-of-color

Ha játékos kedvedben vagy és érdekel a téma kattints erre a linkre és fejlesztheted a színlátásodat is: http://www.blendoku.com/