You are currently viewing Miért zöldül az autóipar?

Miért zöldül az autóipar?

Az autóipar mélyreható változásokon megy keresztül, a rá nehezedő társadalmi és politikai nyomás pedig egyre csak nő: a zöld átalakulás útján való ugrásszerű haladás alapkövetelmény. Az iparág a mobilitás és a fenntarthatóság új világába vágtat – a technológia a kulcs ahhoz, hogy az autógyártók mindkettőt elérjék. 

Tényleg zöld az út? 

Az autóipar nem összpontosított fenntartható gyakorlatokra. A hagyományos futószalagos gyártási folyamatok – melyek közül sok még ma is használatban van – óriási mennyiségű energiát, fémet, műanyagot és munkaerőt emésztenek fel -ezek pedig hatalmas karbonlábnyomot hagynak maguk után. 

A gyártósorról való legurulás után pedig a legtöbb jármű működéséhez fosszilis tüzelőanyagokra van szükség, ez károsanyag-kibocsátással jár. A teljes folyamat ártó – ez vezetett oda, ahol ma tartunk. 

Vitathatatlan, hogy a Covid-19 járvány megzavarta az ellátási láncok és az autóértékesítés tevékenységét, de fontos megnézni a járvány előtti állapototokat. Egy jelentés becslése szerint az egy év alatt (2018) eladott 86 millió autó a globális üvegházhatású gázkibocsátás 9%-áért volt felelős: az érdemi változás kritikus fontosságú.

Klímasemlegesség: növekszik a nyomás 

Az autóipar szereplői egyre inkább érzik a nyomást, hogy újragondolják működésüket a tervezési és mérnöki szakaszoktól kezdve a gyártási és szállítási folyamatokon át egészen a járművek működéséig, szervizelésükig és a termék életciklusának végén történő kezelésükig. 

Szakértők szerint a fenntarthatóság felé való elmozdulást három fő tényező mozgatja az autóiparban: kormányzati intézkedések, a változó fogyasztói igények és az épp domináló iparági trendek.  

      1. A sorra születő irányelvek arra kényszerítik a vállalatokat, hogy fenntarthatóbb megoldásokat keressenek a karbonsemleges célok elérése érdekében. Az Európai Bizottság például a járművek CO2-kibocsátásának 55%-os csökkentését javasolja 2030-ra, 2035-re pedig 100%-os csökkentést ír elő, ami gyakorlatilag lehetetlenné tenné a fosszilis üzemanyaggal működő járművek értékesítését az Európai Unióban. Mint oly sok uniós jogalkotási procedúra kapcsán úgy itt is felmerül a kérdés, hogy azok realitássá válnak-e a nem túl távoli jövőben, de egy biztos: a kérdés továbbra is aktívan foglalkoztatja a politikai döntéshozókat is. 
      2. Az ügyfelek, a befektetők, sőt az autógyártó vállalatok munkavállalóinak elvárásai is változnak, ami szintén nagy hatással van az iparág alakulására. 
      3. Az autóiparban számos megatrend az innovatív változások nagy hajtóereje. Ezek közé tartozik az önvezető autók fejlődése, az járművek adatfelhasználása, a car sharing programok, az alternatív igény szerinti közlekedési kezdeményezések, és természetesen az iparág paradigmaváltása az elektromos járművek felé. 

Világos cél, problémás megvalósítás 

Az út világos, de vajon hogy kerülnek összhangba a gazdaságosságra és a fenntarthatóságra vonatkozó célok? Minek kell történnie ahhoz, hogy bizonyos intézkedések gazdasági életképessége ne kérdőjeleződjön meg?  

A piac a fenntarthatóságot a befektetések új szabványává téve gyakorol nyomást. Hosszú távon nehéz lesz például megrendeléseket generálni, ha egy beszállító nem CO2-semleges.  

Ahogy a kormányok, a fogyasztók, a befektetők és a munkavállalók egyre nagyobb nyomást gyakorolnak az autógyártókra, hogy javítsanak, fejlesszenek vagy új technológiák alkalmazása terén mutassanak úttörő szerepet, úgy várhatóan egyre több autóipari vezető mutat elköteleződést fenntarthatósági célok mellett. Amint rájönnek, hogy a fenntartható döntések valóban jót tesznek az üzletnek, további lépéseket tesznek majd várhatóan a profit és a zöld megoldások közti egyensúly létrehozásának érdekében. 

Egységben az erő 

A fenntarthatóság kritikus fontosságú az iparág jövője szempontjából, sok gyártó pedig már most is élen jár a fenntarthatóbb gyakorlatok bevezetésében. Bár egyes vállalatvezetők elkötelezettebbek, mint mások, az autóiparban minden szervezetnek együtt kell majd működnie annak érdekében, hogy a teljes ellátási láncot zöldebbé tegyék – egy fenntarthatóbb iparág és egy fenntarthatóbb bolygó, jövő érdekében.

Gyere el
hozzánk
egy kávéra!

Ha megadod adatait, egy PR szakemberünk felveszi veled a kapcsolatot!