6 tipp, hogyan indíts digitális magazint

6 tipp, hogyan indíts digitális magazint

Hogyan tegyük mindenki számára tartalmi élménnyé szakmai munkánkat? Sok vállalat számára felmerülhet ez a kérdés, hiszen a világ egyre inkább átáll a digitális megoldásokra, és igaz ez a magazinokra is. Jogosan merül fel tehát a kérdés: hogyan fogjunk hozzá a digitális magazin elindításához?

Az alábbiakban mutatni szeretnénk nektek néhány tippet, hogyan és miért érdemes egy magazint digitális formában elindítani. Mivel egyre több magazin, köztük az Elle is, digitálisra vált, gondoltuk rengeteg kérdés merül fel ezzel kapcsolatban, hogy mikor, hol induljunk el, milyen szoftvert használjunk, hogyan terjesszük azt, és további technikai megoldásokra is fényt derítünk.

1.    Ha digitális kiadóként szeretnél működni, akkor válaszd a digitális magazint!

A digitális magazin kiadása ugyanúgy működik, mint egy nyomtatotté, azzal a különbséggel, hogy szinte alig van nyomtatási, szállítási költsége (kizárólag grafikai kiadás az, ami marad) és igazán környezetbarát, gyorsan terjeszthető tartalommarketing megoldás. Valamint fontos szempontja még, hogy minden elektronikus eszközön fogyasztóbarát módon megjeleníthető, olvashatósági korlátok figyelembevétele nélkül, legyen az személyi számítógép, táblagép vagy mobiltelefon. Ezért a PDF, Flipbook vagy egyéb flash típusú magazinok nem tartoznak a digitális magazinok körébe, ezeket online magazinnak vagy digitális kiadványnak hívják és legtöbbször van nyomtatott formátuma.

2. Szerkesztése nem hasonlít a hagyományos magazinokéhoz!

Mivel minden digitális magazin online, így a fő szempontokat erre hegyezzük ki. A szerkesztés során figyelmet kell fordítani arra, hogy milyen statikus és dinamikus tartalmat kívánunk megjeleníteni, milyen csatornán akarjuk terjeszteni és milyen hatást kívánunk ezekkel kiváltani. Ha a terjesztési csatornánk a közösségi média, akkor a videók, animációk, hiperhivatkozások alkalmazása meghatározó.

De ha előfizetés-szolgáltatási és megosztási platformra építünk, amilyen a Readly, Issuu, Amazon kindle újságos vagy a Zinio stb., akkor új e-kereskedelmi szempontokkal, szabályokkal és irányelvekkel találkozunk, melyek betartása mind kiadási (tagsági díj kezelés kapcsán), mind szerkesztési oldalon (meglévő és új „akvizíciós” előfizetői bázishoz igazított formátum kapcsán) meghatározó, ami sok időt, odafigyelést és munkát igényel a magazin készítőjétől. Hiszen ezek a feltételek folyamatosan változhatnak.

Ha önálló kiadványként szeretnénk online publikálni, ahol a csatornát egy digitális kiadó (pl. BBC) határozza meg, ott a multimédiás elemek, story formátumok bármelyike szóba jöhet. Lehet ez zene, hang, játék, webes hírlevél, szeminárium vagy például mesterséges intelligencia a publikáció során (ilyen például a hangsegédek alkalmazása vagy a nyelvek feldolgozása a tartalom automatikus kategorizálásához). Ez a megoldás szintén rengeteg szerkesztői odafigyelést igényel, és sok digitális média képességgel és gyakorlattal rendelkező személy részvétét kívánja a tartalom előállítása során.

3.    Vizsgáld meg alaposan a hatáskeltési opciókat és igazítsd őket erőfeszítési céljaidhoz!

Ha fő célunk, hogy pénzt szeretnénk keresni, akkor mindenképp a natív vagy magazin-előfizetéses alkalmazás (ez legtöbbször rendelkezik XML exporttal) fejlesztése szükséges, amit előfizetés-szolgáltatási és megosztási platformra javasolt építeni, hiszen széleskörben szeretnénk hatást kelteni gyors eredménnyel. Viszont, ha célzottan szeretnénk befolyást gyakorolni, akkor HTML5 magazin formátum az igazi megoldás, mivel óriási tervezési, szerkesztési szabadságot ad és ugyanolyan magával ragadó olvasási élményt, tapasztalatot nyújt számítógépes és mobil felhasználók számára, mint a natív alkalmazás. A HTML5 magazinba is beágyazható videó tartalom, nyomkövetési szkript és remarketing pixel vagy animáció készíthető rá könnyedén, viszont előállítási, fejlesztési és terjesztési költsége töredéke a natív vagy a magazin-előfizetéses alkalmazás verzióinak.

4.    Határozd meg a digitális magazinnak, mint marketing eszköznek a célját!

Fontos meghatározni: olvasói élményként mit szeretnél nyújtani? Tudást szeretnél megosztani, olvasót bevonni vagy simán terméket, szolgáltatást értékesíteni? Természetesen ahhoz, hogy ez megvalósítható cél legyen, kiváló minőségű tartalommal kell rendelkezned, amelyet az emberek hajlandóak elolvasni, megfizetni, azaz letölteni. Ha ez megvan, akkor ehhez a célhoz igazított jó marketingstratégia támasztja alá az értékesítési és terjesztési modellt.

Ezen a téren fontos szabály, amiért fizetni kell az álltában nagyobb elkötelezettséggel jár, azaz egyre több kiadó kínál „freemium” modelleket – vagyis tartalmuk egy részét ingyen kínálja, de a teljes hozzáféréshez előfizetés szükséges. Nem csak média cégek lehetnek jó digitális magazin tulajdonosok, kiadók. Gondoljunk a Redbullra vagy az Airbnb-re, akik saját magazint üzemeltetnek és ügyfeleik elkötelezettek, lelkesek a társaságok megnevezett márkái, valamint termékei és szolgáltatásai vagy az ahhoz kapcsolódó életstílus iránt. A digitális magazin itt olyan marketing eszköz, ami inspirálja a közönségét, közvetett módon ösztönzi őt a vásárlásra.

5.    Strukturáld okosan digitális magazinodat!

Ne felejtsd el, hogy a mai olvasók rövid figyelmet szentelnek bárminek, azaz azonnal el akarnak jutni az őket érdeklő, számukra fontos dologokhoz, információkhoz. Így olyanra, mint impresszum vagy tartalomjegyzék a digitális magazin esetében nem nagyon van szükség, sőt még olvasói levelekre sem nagyon, hiszen a megosztásokat és véleményeket nyomon tudja követni a technológia maga. Ami viszont fontos lehet, hogy legyen szerkesztői levél, ami röviden ismerteti a magazin tartalmát, fontos információkat közöl vagy a legfrissebb híreket érinti, beharangozza.

A fő részre, a magazin központjába, a kiemelt cikkek kerüljenek, méretileg ez legyen a leglényegesebb szakasz. Mindig jó változatosságot biztosítani ezen a ponton, használjunk hosszabb és rövidebb cikkek kombinációját, keverve interjúkkal vagy videó előadásokkal, hírlevelekkel esetleg ismeretterjesztő anyagokkal. Fontos, hogy a magazin felületi elemeit vizuálisan megkülönböztessük azaz elkülönítsük, hogy az olvasók tudják, mikor léptek egyik cikkről a másikra vagy egyik funkcióról a következőre.

Az elrendezésnek és a színválasztásnak világossá kell tennie ezt a megkülönböztetést, miközben kellemes olvasási élményt is nyújt, hiszen vezeti az olvasót.

Az interaktív borítók (pl. overlayerek) és felugró ablakok, amelyek az olvasók számára több tartalom megtekintéséhez és megnyitásához nyújtanak lehetőséget, szintén jó felületi megoldást jelentenek, mivel szórakoztatóak és követhetőek. A HTML5 magazinok űrlapok hozzáadásával és visszajelzések gyűjtésével érik el ezt a hatást, amit az olvasók észrevétele nélkül közvetlenül az oldalon végeznek, mindezt nagyobb erőforrás ráfordítás, vagy funkciók beépítése nélkül. Az alkalmazás típusú magazinok, ezt egyedi fejlesztésű vagy kész elemek, funkciók beépítésével és bekapcsolásával teszik elérhetővé.

6.    Szponzorált tartalom és reklám helyett natív hirdetést használjunk!

A natív hirdetések kevésbé zavarják az olvasási élményt, mint a vizuális hirdetések vagy a szponzorált cikkek. Ezeknek ugyanis nem célja, hogy becsapják az olvasót abban, hogy szerkesztőségi cikk látszatát keltsék. Így mindenki könnyen láthatja, ha szponzorált tartalmat olvas, viszont ezek a hirdetések érdekesebbé és relevánsabbá teszik a magazint, mivel illeszkednek a kiadvány folyamatához és kialakításához. Ahelyett, hogy közvetlenül a termék vagy szolgáltatás értékesítésére és reklámozására összpontosítanának, a natív hirdetések érdekes történetet mesélnek el, vagy kiemelnek néhány érdekes tényt, amelyek egyaránt relevánsak a publikációban vagy az előfizetői környezet tekintetében.  

Összességében nem a legegyszerűbb műfaj a digitális magazin. Ha azonban érdekel a téma, de biztos kezekre bíznád a megoldást, írj nekünk, és segítünk elindulni a digitalizáció útján!