You are currently viewing CSR a digitális korban

CSR a digitális korban

Először is, tisztázzuk, mi a CSR? A CSR vagy a Vállalati Társadalmi Felelősségvállalás az a kifejezés, amely összefoglalja, hogy a vállalatoknak melyek azok a tevékenységei és programjai, amivel a közösségnek, a társadalomnak adnak vissza. Saját tőkéjüket, a vállalkozás által termelt összeg egy részét fordíthatják oktatási programokra, szervezetek vagy alapítványok támogatására. A vállalati társadalmi felelősségvállalás olyan fogalommá fejlődött, ahol a vállalatok egyre nagyobb szerepet játszanak egy jobb világ megteremtésében és a társadalom rászorulóinak megsegítésében.

Mit jelent a CSR tettekben? Miért éri meg márka számára? 

A felelősségvállalás nem lehet egy rendezvény, egyetlen alkalom. Fontos, hogy aktívan jelen van a  vállalatok mindennapi életében, vagy olyan ismétlődő tevékenységeken keresztül nyilvánul meg, mint például egy éves jótékonysági rendezvény. Része a stratégiának, a vállalati kultúrának, a munkatársak önkéntesen vállalják az eseményekkel kapcsolatos feladatokat. Emiatt a CSR tevékenység befolyásolja a munkáltató márka stratégiáját, és befolyásolhatja, azt is, hogy mennyi ideig marad egy alkalmazott a vállalatnál. 

Olvasd el a Munkáltatói értékajánlatról írt bejegyzésünket!

 A legtöbb fogyasztó egyetért abban, hogy az üzleti célok elérése mellett kiemelt helyet kell elfoglalni a vállalatokban társadalmi felelősségvállalásnak. A márka népszerűségének növekedése mellett, az értékesítési adatokat is pozitívan befolyásolja a CSR tevékenység. Szívesebben fizetünk egy termékért vagy szolgáltatásért, ha a vásárlásunkkal egy jó ügyet is támogathatunk.

Digitális CSR – Mi változik?

A negyedik ipari forradalomban a CSR fontosabb, mint valaha. A virtuális és online világban a nagyvállalatok – mint a Facebook – rájöttek, hogy bizonyos értékek egyre fontosabbak a mindennapi emberek számára. Ilyen értékek például az őszinteség, az átláthatóság, az adakozás, az egyenlő jogok biztosítása, az elfogadás, az egyenlő esélyek biztosítása, a gyerekek védelme és segítése.  Míg 5 évvel ezelőtt az átlag állampolgár az államtól és a multikról várta el az adakozást, addig ez 2019-ben a technológia fejlődésének köszönhetően mindenki számára elérhető. Ma már nemcsak a vállalatoktól elvárt az adakozás, de mindenkinek az egyenlőség érdekében kell dolgoznia.  

Példaként említhetjük a Facebook születésnapi adománygyűjtőalkalmazását, amely keretein belül meghívhatjuk ismerőseinket egy általunk kiválasztott ügy megsegítésére. Az alkalmazást egyelőre csak külföldi szervezetek számára és magánszemélyek tudják indítani. 

Olvasd el hogyan tudsz adománygyűjtést indítani a Facebook-on!

GDPR – adatvédelem, mint a vállalatok digitális felelőssége 

A digitális PR-ben és a mindennapi adatgyűjtés során – hírlevél feliratkozók, kommentelők, nyereményjátékban résztvevők, weboldalunkat böngészők –  mindenekelőtt felelősséget kell vállalnunk ezekért az adatokért. A GDPR-megfelelések, a felhasználói vagy személyes adatokhoz való hozzáférés a vállalati politika részét kell, hogy képezze képezheti. A Big Data és az AI (mesterséges intelligencia) alapú algoritmusokat olyan emberek használják, akik felelősek ezekért adatokért. Az ilyen adatokat etikusan kell gyűjteni, nem a felhasználók beleegyezése nélkül. Ezen feladatok ellátására a munkaerőt tájékoztatni, felkészíteni szükséges. A vállalati kultúra része minden, ahogy a munkavállalók adataival bánunk és rajtuk keresztül a partnereink, alvállalkozóink és fogyasztóink adataival. 

Nyílt platformok és social listening

Szembe kell néznünk azzal, hogy az internet és a közösségi  média nyitott platform. Mindenki elmondhatja ötleteit, csalódottságát vagy háláját. Ezek a felületek  áthelyezik az erőegyensúlyt és hozzáférést biztosítanak a márkához és a vállalat kommunikációjához minden érintett félnek. Gondoljunk itt a Youtube videók alatti kommentekre, a megosztható Facebook kampányokra, vagy az Instagram UCG (user generated content – felhasználók által készített tartalmak) nyereményjátékokra. Ezer és egy lehetőségünk van arra, hogy visszajelzést kapjunk direkt és indirekt módon. Saját magunkat segítjük, ha ezt a nyílt kommunikációk social listening tevékenységgel egészítjük ki.

 A kétirányú kommunikáció megkönnyítésével a márkák és a szervezetek képesek egyedi programokat létrehozni. A digitális média a vállalati kommunikáció javulását és hatékonyságát ígéri,, azonban a vállalkozások online elkötelezettségének megvalósítása se nem  automatikus, se nem könnyen kivitelezhető. 

Dolgozzuk ki együtt a szervezeted digitális társadalmi felelősségvállalását! Lépj kapcsolatba velünk, és segítünk a social listeningben, a közösségi média elemzésében és egy erős kommunikációs stratégia kialakításában!

Vélemény, hozzászólás?